Search
Close this search box.

קובץ רובוטס (Robots.txt) – קובץ הוראות לסריקת האתר

זמן קריאה: 2 דקות

אם אתם מתעסקים בקידום אורגני, כנראה שמעתם את המושג "קובץ רובוטס" –  Robots.txt.

קובץ רובוטס הוא קובץ טקסט פשוט שמנחה את מנועי החיפוש אילו עמודים באתר שלכם אתם מעוניינים שיסרקו ויתווספו לאינדקס, ומאילו עליהם להתעלם.

למרות חשיבות של הקובץ הזה, עדיין הרבה בעלי אתרים מתעלמים ממנו.

במאמר זה נסביר מהו robots.txt, כיצד להשתמש בו ומדוע הוא חשוב לקידום אתרים.

קובץ רובוטס rocots.txt

תוכן עניינים

אז מהו בעצם קובץ רובוטס Robots.txt?

Robots.txt הוא קובץ טקסט קטן שממוקם בספריית הבסיס של אתר אינטרנט. הקובץ מכיל הוראות עבור הזחלים של גוגל (או רובוטים) המבקרים באתר האינטרנט שלכם, ואומרים להם אילו דפים לסרוק ומאילו להתעלם. חשוב לציין ש-robots.txt הוא קבוצה של הוראות, לא הנחיה. זחלנים מסוימים עשויים להתעלם ממנו לחלוטין, בעוד שאחרים יעקבו אחריו עד הסוף.

כיצד להשתמש בקובץ רובוטס Robots.txt?

שלב 1: יצירת הקובץ

השלב הראשון הוא ליצור קובץ בשם "robots.txt". קובץ זה צריך להיות ממוקם בספריית השורש של האתר שלכם. אם אתם משתמש במערכת ניהול תוכן כמו וורדפרס, ייתכן שתוכלו ליצור ולערוך את הקובץ באמצעות תוסף.

שלב 2: הוסיפו את ההוראות שלכם

לאחר שיצרתם את הקובץ, הגיע הזמן להוסיף את ההוראות שלכם. התחביר עבור robots.txt הוא פשוט למדי. הנה דוגמה:

User Agent: *

Disallow: /private/

דוגמה זו אומרת לכל סורקי האינטרנט להתעלם מהספרייה /private/ באתר שלכם. אתם יכולים גם להשתמש ב-robots.txt כדי לציין אילו דפים יש לסרוק. הנה דוגמה:

User Agent: *

Allow:

מפת אתר: https://www.example.com/sitemap.xml

דוגמה זו מורה לכל סורקי האינטרנט לסרוק את כל הדפים באתר שלfo ולהשתמש במפת ה-Sitemap שצוינה כדי למצוא אותם.

שלב 3: העלה את הקובץ

לאחר שיצרתם קובץ robots.txt והוספתם את ההוראות שלכם, הגיע הזמן להעלות אותו לאתר. ודאו שהקובץ נמצא בספריית הבסיס וששמו "robots.txt".

מדוע Robots.txt חשוב ל-SEO?

  • אופטימיזציה של תקציב זחילה – למנועי חיפוש יש תקציב זחילה מוגבל לכל אתר, שקובע כמה דפים הם יכולים לסרוק במסגרת זמן נתונה. על ידי שימוש בקובץ רובוטס, ניתן לשלוט באילו דפים נסרקים, מה שמאפשר למנועי החיפוש להתמקד בתוכן החשוב ביותר ולהימנע מבזבוז תקציב זחילה על דפים לא רלוונטיים או כפולים.

 

  • מניעת תוכן כפול – תוכן כפול עלול לפגוע בביצועי ה-SEO שלכם, מכיוון שמנועי חיפוש עשויים להתקשות לקבוע איזו גרסה של דף יש להוסיף לאינדקס. על ידי חסימת גישה לדפים כפולים או לקטעים באתר שלך באמצעות קובץ txt אפשר להקל על בעיה זו.

 

  • הגנה על מידע רגיש – ניתן להשתמש בקובץ רובוטס גם כדי למנוע ממנועי חיפוש להוסיף לאינדקס דפים רגישים או חלקים אישיים באתר שלכם, כגון דפי חשבון משתמש או מסמכים סודיים.

 

  • שיפור מהירות האתר – על ידי חסימת גישה לדפים או סקריפטים בעלי משאבים רבים, אפשר לשפר את מהירות הטעינה של האתר, שהיא גורם דירוג חשוב עבור מנועי החיפוש.

מדריך מלא למה זה קובץ רובוטס ואיך מגדירים אותו

קרדיט לעשהאל דרייר על המדריך.

'גל ארבל'
גו ויראל - סוכנות דיגיטל המתמחה בקידום אורגני ושירותי SEO נוספים.

אהבתם את המאמר? נשמח אם תשתפו :)

LinkedIn
WhatsApp
Twitter
Facebook